NE BOJIM SE NE HUDIČA NE BIRIČA
Pregon tihotapke Melhiorce
Predstava, ki je nastala v produkciji Mestnega muzeja Idrija, prinaša pravzaprav tudi nov način gledališča. Muzej je postal gledališče. Trudili smo se, da je predstava multisenzorična - z zvočnim opisom pred predstavo, s kostumom in sceno, ki jo gledalci lahko potipajo, z brajevo pisavo v gledališkem listu. Ponovno se je pokazalo, da je vsakič, ko naredimo nekaj, kar je vsaj malo prilagojeno tudi za slepe in slabovidne, to lahko tudi velika dodana vrednost za vse ostale, sploh za starejše. Ljudje običajno spregledajo mnoge podrobnosti.
Muzej sodeluje pri projektu Domače in umetnostne obrti – dediščina in sodobnost. Muzejske vsebine o dediščini rudarjenja z živim srebrom in idrijski čipki predstavljamo na svež, drugačen, vključujoč način. Zasnovali smo jih na liku resnične zgodovinske osebnosti, tihotapke Marine Melhiorce. Posebno pozornost pri oblikovanju novih vsebin smo namenili ranljivim skupinam. Želimo, da se zgodba o Melhiorci ne pozabi, temveč postane del izročila. Več: https://www.muzej-idrija-cerkno.si/o-muzeju/projekti-eksrp |
Idejna zasnova: Marija Terpin Mlinar
Besedilo: Alenka Bole Vrabec Marina Melhiorca: Metka Pavšič Režija: Mateja Mlačnik Produkcija: Mestni muzej Idrija, 2020 Življenjska zgodba Marine Melhiorce odpira družbena vprašanja o pravici, etiki, revščini, ženskah, starosti, nasilju in ljubezni. Tristo let kasneje je njena zgodba predstavljena v izvirnem grajskem okolju, kjer je potekal kazenski proces.
Zgodba temelji na resničnih dogodkih. Vključuje osrednje elemente kulturne dediščine in identitete tega prostora: dediščino živega srebra in idrijsko čipko. Leto 1731. Idrija. Grad Gewerkenegg. Upravni, gospodarski, sodni in rudniški sedež gospostva. Na gradu poteka sodni proces proti tolpi tatov in tihotapcev živega srebra. Proces vodi upravitelj rudnika, plemeniti Steinberg, ki mu hude preglavice povzroča ženska. Ženska, doma iz Šebrelj na Cerkljanskem. Ženska, ki je vpeta v mrežo tihotapcev, pa ji tega ne morejo dobro dokazati. Ženska, ki je trmasta kot vol in izmuzljiva kot jegulja in je po doslej znanih podatkih prva poimensko znana prekupčevalka z idrijsko čipko. Ženska z mnogimi obrazi: ponosna, pogumna, neuklonljiva, čuteča...
|
Predstavo so oblikovali še:
Priredba v narečje: Marica Brezavšček Svetovalec za govor: Tomaž Gubenšek Zvočni napovednik: Mateja Mlačnik Glas: Tomaž Gubenšek Glasba: Magdalenca vpije (tolminska ljudska) Petje: Metka Pavšič, Marija Terpin Mlinar Snemanje: Radio Cerkno d.o.o. Izdelava kostuma: Lidija Anzelm, Studio MAL Izdelava obutve: Aleš Kacin, Studio AK Alojz Karner Scenografija: Mateja Mlačnik Izdelava scene: Lidija Anzelm, Studio MAL Frizura: Nataša Ivanović Oblikovanje luči in tona: Ema Brelih Tehnična priprava: Marija Terpin Mlinar, Stane Mavri, Miha Kosmač, Mirjam Gnezda Bogataj, Eva Gantar, Sonja Serjun, Tina Zadnik Fotografija: Bojan Tavčar Snemanje: Matjaž Mrak Oblikovanje: Irena Gubanc Tisk: Tiskarna DTP d.o.o. Priprava in tisk v brajevi pisavi: Zveza društev slepih in slabovidnih Slovenije, Blaž Pavlin Produkcija: Mestni muzej Idrija, zanj Ivana Leskovec, Idrija, 2020 |
Zvočni opis scene - uprizoritev na grajskem dvorišču |
Metka, čestitam, čestitam, res si dobra, Melhiorca kar oživi, cela paleta čustev! Čestitke za celo ekipo. Tista tolminska pesmica za pevski vložek je čisto primerna. Je bilo pa res v nulo organizirano po priporočilih NIJZ-ja. Ni šans, da na Melhiorci stakneš virus. Točno tako je bilo kot v življenju, malo resnega, malo smešnega, mal za smejat, mal za jokat. Še sedaj me tišči nekje notri, v prsih, res lepo. Bi kar še spremljala in gledala. Tako resnično je. Ponovno si me navdušila, impresionirala in pustila kar brez besed s svojo predstavo. |
Gre za podajanje zgodovine na nov, svež, drugačen način. Privlačno. Celo predstavo sem se ježila, od začetka do konca. Res, neverjetna si s svojo paleto osebnosti, jezikov, čustev, ki jih razgrneš pred gledalci. Čestitam!!!! Občudovala sem tvojo zbranost, lepo izgovorjavo, mimiko in igro. Res si neverjetno sposobna, pogumna - in samo želim si, da bi imela veliko možnosti za izražanje tvojih sposobnosti. Ema je prižgala luč in nisi mogla spati. |
Všeč mi je bilo, ko si se prestavljala iz ene vloge v drugo. Na šebreljsko narečje sem bila premalo pozorna, lahko pa rečem, ko si govorila po idrsko, si bla oooo! Čustva ob Florjančku si lepo ustvarila; se je videlo, kako ga je Melhiorca pogrešala in jo je skrbelo za njega! Ko si bentila čez oblast in njih žene, si pa tudi pihala nam na dušo. Draga Melhiorca, vidim, da se ne bojiš – ne hudiča, ne biriča … In tako je prav. Še naprej nam posreduj vse,kar nas dviga in nam pripomore, da smo močni. Taki, kot Marina Melhiorca iz Šebrelj. Čestitke in še enkrat čestitke ter zahvale v neskončnost. Bodi še naprej Melhiorca!!! |